tirsdag den 19. august 2014

Turistfælde number one

Ferien er slut Steffen er landet godt i Danmark igen og jeg er alene tilbage i Toronto, men det betyder ikke at det er slut for bloggen her. Først vil Steffen og jeg skrive lidt flere indlæg om vores tur og derefter vil I kunne følge mine oplevelser i Toronto.

Siden I hørte fra os sidst har vi sjovt nok krydset grænsen mellem USA og Canada. Vi sluttede således USA-delen af vores tur den 13.august og ind over grænsen til Canada, men først skulle vi lige have afleveret vores bil i Buffalo, hvorfra vi så tog en taxa til vores hotel i Niagara Falls på Canada siden. Efter at have læsset vores ting af ved hotellet og fået en hurtig morgenmad på Tim Hortons var vi klar til at se på de berømte Niagara Falls.

Horseshoe faldet er utrolig imponerende

Vi startede med at nyde udsigten fra Canada siden og det må siges at være et imponerende syn. Det er helt forståeligt at det tiltrækker så mange turister hvert år. Efter at have nydt udsigten fra Canada siden tog vi tilbage til USA for at prøve Maid of the Mist og Cave of the winds.

I Cave of the winds bliver man først flot udstyret med sandaler og regnslag

Hvorefter man kunne komme en tur helt tæt på American Fall. Vi undlod dog at tage billede, der hvor man var tættest på, da vi ikke var helt sikre på at kameraet kunne holde til alt det vand.

Det var en oplevelse, der helt klart var de 12 dollars værd.

Selvom Cave of the winds ikke helt lever op til navnet er det en oplevelse jeg klart vil anbefale til alle. Det var helt utrolig sjovt og man fik grinet en masse med de andre gæster. Steffen og mig grinte nu også lidt af en pige, der lige skulle have regnslaget af for at få taget flotte billeder. Efter dette skulle vi så prøve den berømte Maid of the mist og sikke en tur!

Udsigten fra båden var helt fantastisk

selvom kameraet og steffens briller blev lidt dugget

fordi man sejlede så tæt på.

Det var virkelig en dejlig sejltur og vandfaldene er en hel del mere spændende, når man får dem oplevet på en lidt anden måde. Det er i hvert fald klart at anbefale fremfor bare at stå på Canada siden og kigge. Det er ligesom det bliver nemmere at fatte, hvor voldsomme naturkræfter der er tale om, når man kommer helt tæt på og selv får vandet i hovedet så og sige. Vi var dog trætte efter en lang dag, hvor vi havde været tidligt oppe for at aflevere bilen, så for sidste gang på ferien krydsede vi grænsen mellem Canada og USA for at komme hjem på hotellet et smut.

På vores vej mod Canada

Her krydser jeg den officielle grænse mellem de to lande. Heller ikke en helt grim udsigt.

Altså det vand havde givet lidt pandaøjne.

På hotellet tog vi en lille pause fra det hele før vi gik ud og fandt noget aftensmad. Dette er dog lidt af en opgave, fordi Niagara Falls er en by, der bygger på turisme og stort set alt i en omkreds af 3-4 km fra vandfaldene, især på Canada-siden, er der udelukkende for at servicere turister. Så man skal kigge sig godt for når man skal finde et sted at spise, samtidig er der utrolig mange mærkelig forlystelser, der primært er der for at lokke penge ud af turisterne, især børnefamilierne er der mange tilbud til. Så området er hverken det jeg vil kalde charmerende eller hyggeligt og ikke et sted man skal tilbringe alt for mange dage medmindre man vil have tømt sin pung, men Niagara Falls er en oplevelse! En dag er dog nok til af opleve det man egentlig kommer for, nemlig vandfaldene. Efter vi endelig havde fundet os noget aftensmad, der ikke helt ruinerede os, tog vi ned for at se vandfaldene i mørke. Vi havde også hørt rygter om noget fyrværkeri og fyrværkeri var der, men det var nu stadig vandfaldene der var den største oplevelse..

Jeg synes dog det ville være pænere med almindelig lys og undskyld kvaliteten at billede, der var total proppet med folk pga. fyrværkeriet så det var ikke muligt at få den bedste vinkel.

Dagen efter var der kun en ting på vores to-do liste før vi skulle med bussen mod Toronto, nemlig The Journey Behind the Fall, hvilket er hvad navnet præcis angiver en tur bagved Horseshoe faldet. Det er en helt utrolig oplevelse at være bagved! Du kan mærke, hvordan hele gangen ryster og der er konstant larm fra vandfaldet, samtidig kommer du ud på en platform, hvor du kommer det tætteste det er muligt at komme på Horseshoe faldet.

Et både smukt og lidt skræmmende syn.

Udsigten fra Horseshoe fall til American Fall og Niagara river.

Os i en tunnel bagved vandfaldet. Det ser godt nok ikke så spændende ud på billedet, men det er nu en ret ufattelig oplevelse.

Her en lille video af vandfaldet for at give en fornemmelse af det.

Efter dette var det på tide endnu engang at bevæge os videre dengang mod Toronto med bus, men den by vil I helt sikkert kommer til at høre mere om de næste 4 måneder, men før I kommer til at høre en masse fra mig vil Steffen nok fortælle lidt om vores 2 første dage i byen.

Bare for at give et indtryk af vores oppakning.