søndag den 28. september 2014

Hvad er så anderledes ved det der Canada?

Canada er sådan et land vi alle sammen kender, men måske ikke ved så meget om. Min oplevelse er i hvert fald at det i mange danskeres hoved er sådan en slags forlængelse af USA bare mere fredelig og fornuftig. Det er på sin måde både rigtig og forkert. Det er vel ligeså rigtig som at sige at Danmark bare er en slags fladt Sverige bare mere politisk ukorrekt. Der er rigtig mange ting de to lande har tilfælles for eksempel at der er egern over alt! at de godt kan lide store biler og veje, at færdigretter fylder en stor del af supermarkedet og at de er utrolige åbne og venlige. Men Canada også bare helt sin egen og jeg må indrømme at selvom jeg er den først til at finde 5 fejl, så er jeg fan!

Det første ting som jeg synes er meget anderledes ved Canada er deres skolesystem. Undervisningsformen på universitet er mere i stil med den man har i et dansk gymnasium med løbende afleveringer, aktivitet i timer der tæller med osv. Jeg kan rigtig godt lide systemet og de små hold på helt ned til 12 personer! Jeg tror helt klart det er en undervisningsform man lærer mere af.

Den anden ting jeg vil fremhæve er deres priser. Først synes jeg umiddelbart ikke dagligvarer var så meget billigere til jeg indså at det var fordi jeg allerede var blevet vant til, i USA, at pakkerne var så meget større. Der er til gengæld ting der ikke er billigere mejeriprodukter og flybilletter. Ost, yoghurt og mælk er en del dyrere end i Danmark. Den billigst pakke koster 11 kr. ligesom derhjemme til gengæld er den en del mindre og af meget dårligere kvalitet. For at få nogenlunde ordentlig yoghurt skal man op at give 30 kr. for under en liter. Årsagen til mejeriprodukter er så meget dyrere er at området er reguleret ret meget af staten og import er besværligt og dyrt. Årsagen til flybilletter er dyrere er også at staten til en vis grad er indeover så der er ikke så meget konkurrence på området. En flybillet til Halifax på østkysten koster for eksempel omkring 1700 kr., mens du fra Aalborg for eksempel kan komme billigere til Istanbul, som er dobbelt så langt væk.

En tredje ting der er rigtig fedt! som i hvert fald gælder Toronto, i år er at sommeren er meget længere. Den her weekend har vi haft 23-24 grader og høj sol! Det har været mega fedt. I går brugt vi for eksempel dagen på en af byens strande.  

Som I kan se var vi langt fra de eneste der benyttede os af det gode vejr. 

Nærmeste lige meget hvor du går langs vandet kan du se CN Tower. 

 Martin og jeg klar til at nyde strandlivet.

Der er selvfølgelig mange flere ting der er anderledes ved Canada end dem jeg lige har nævnt her, men dem må I høre om en anden gang. Nu kan I får lov til at nyde to billeder fra vores gåtur hjem fra stranden i går.

 Her er en af de store veje jeg skrev om tidligere.

Selvom jeg er mere til slotte og gamle bygninger end skyskrabere kan man jo ikke benægte at det også har sin charme.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar