mandag den 8. september 2014

Lidt om York University

Selvom det ikke ligefrem har domineret på bloggen endnu er hovedårsagen til jeg er i Toronto, Canada at jeg skal studere på York University i det nordlige Toronto. Jeg har min første forelæsning i morgen og har derfor nydt min sidste feriedag før alvoren starter i morgen.  Jeg har dog allerede nu observeret store forskelle mellem den danske og det canadisk universitetssystem. Den største forskel overhoved er nok at de her selv sammensætter deres uddannelse ud fra de kurser, der bliver tilbudt. Det er nogle regler, der skal overholdes dog som, at man skal have en vist antal kurser indenfor ens hovedfag. Der er dog langt større valgfrihed end i det danske system, hvor der for eksempel på min bachelor kun er 10 ects ud af 120 ects du bestemmer selv. Jeg må indrømme, at jeg er kæmpe fan af det! selvom jeg dog selv er bundet af visse begrænsninger hjemmefra har det stadig været ret fedt at kunne bestemme mere end normalt selv. Jeg tror helt klart også, at det sikre højere engagement, at folk kan vælge mere indenfor deres interesseområde.  Jeg er selv ret godt tilfreds med mit skema, for det første fordi timerne ligger nærmest perfekt. 

Mit forelæsningsskema 

Dette skyldes som det kan ses på mit skema, at jeg har en meget lang weekend. Samtidig med jeg ikke skal møde tidligt nogen dage, hvilket er meget rart, når man som mig er fan af lange morgener, hvor man kan læse til forelæsningerne, mens man spiser morgenmad. Den anden årsag er at jeg stort set har fået alle de fag jeg gerne vil have.  

De fem fag jeg har er:

1. Canada and The Arctic.
Dette handler om arktisk ud fra en canadisk vinkel. Vi skal se på alt lige fra miljø problematikken til grænsediskussionerne om Hans Ø. Dette gør at Danmark blandt andet også er nævnt i det her fag Vi har faktisk en hel forelæsning om Danmark og Rusland i forhold til arktisk. Det var faktisk lidt et tilfælde jeg fik faget, men efter at have læst nærmere på det synes jeg det lyder rigtig interessant og glæder mig meget til at bliver klogere på området. Det er jo klart relevant. Danmark er en ret stor spiller på det her område pga. Grønland. Kurset har dog en lidt sjov karaktergivning da 30 % af ens karakter bliver afgjort af et større rollespil, hvor man i grupper skal være aktører fra de forskellige lande. Det lyder rigtig sjovt, selvom jeg dog ikke kan tage det helt seriøst. 

2.Global Politics Capstone
Dette kursus ved jeg faktisk ikke så meget om endnu, idet kursusplanen ikke er blevet lagt ud endnu, men som navnet også antyder handler kurset om international politik, hvilket jo aldrig er helt skidt. 

3. Global Political Economy 1: Theory and Approaches 
Endnu kursus jeg ikke ved så meget om endnu udover det er om global politisk økonomi.  

4. Post- Communist Transformation: Can East become West?
Jeg endt med at vælge dette kursus med fokus på Rusland og Østeuropa, fordi jeg finder udviklingen på dette område rigtig interessant. Jeg havde overvejet fag om mere eksotisk lande og områder, som Sydafrika eller Caribien. Jeg endt dog med dette fag, fordi jeg fik professoren anbefalet og fordi jeg finder det rimelig relevant at få en større viden om denne del af Europa. Selve kurset handler om udvikling i Rusland og Østeuropa siden muren fald. Der skal altså både ses på ting som krisen i Ukraine, men også på den økonomiske og sociale udvikling.   

5. Governing the New Europe  
Dette fag handler om hvordan EU og medlemslandenes indvirker på hinanden. Der vil således både blive set nærmere på, hvordan de enkle lande regeres samt hvilke forskelle og ligheder der er og hvordan EU indvirker på medlemlandenes lovgivning. Faget lyder rigtig interessant, men det jeg bedst kan lide ved faget er næsten at man selv skal vælge et EU land, som man så skal være ekspert i resten af kursuset. Altså man skal følge med i landets nyhed og generelt holde sig informeret om landets historie og forhold til EU. Dette skal blandt andet udmønte sig i to essays, der tæller 50 % af ens karakter. Jeg må indrømme jeg ser frem til at have, som lektie at læse nyheder på politikens hjemmeside.  

Som I kan høre er jeg yderst tilfreds med mine fag og tror det bliver det mest interessante semester på min bachelor. Det bliver dog også meget anderledes, især fordi karaktergivning ikke er engangsforestilling sidst på kurset, men er fordelt udover semestret. Ens karakter bestå således både af deltagelse, nogle mindre opgaver, oplæg og eksamen. En anden ting der også bliver meget anderledes er at der ikke er nogen projektopgave og at undervisning ligger samme tid hver uge.

Det var vist nok om skole for nu. Til dem der har læst med så langt kommer der lige lidt blandet billeder fra min ferietid her i Toronto.

Parken lige ved siden af hvor jeg bor.

Jeg var en dag i den lokale mini zoo i High Park. Hyggeligt lille sted og helt gratis.

Der er sporvogne over alt i centrum af byen. Jeg er glad for at jeg kun skal køre rundt på cykel og ikke i bil.

CN Tower kan ses nærmest overalt i byen.

Endnu et billede fra High Park, der virkelig er et besøg værd.

Havnefronten er noget af det smukkest her i byen, samtidig med at den er en god blanding af strand, park og by.
  


Ingen kommentarer:

Send en kommentar