søndag den 21. september 2014

Lidt eftertænksomhed

Det er i dag ikke mine oplevelser her i Toronto bloggen skal handle om men lidt eftertanke efter to samtaler, med henholdvis en mexicaner og en tyrker, som har gjort mig mere taknemlig end nogensinde for mit danske pas. Det er ikke noget man går og tænker over til hverdag, men at have en dansk eller bare et europæisk pas er noget det giver en helt masse muligheder vi normalt bare tager for givet.

Det ser ikke ud af meget, men den her røde lille ting kan en hel del.

Mit pas giver mig mulighed til at rejse omkring 170 lande uden visum og jeg kan endda studere i alle EU lande og en del flere uden at skulle gøre andet end søge ind på universitet. 

Grunden til jeg kom til tænke på dette var som sagt to samtaler med henholdvis en mexicaner og en tyrker. Årsagen til jeg kom til at tale om det med drengen fra Mexico var at han skulle en tur til Niagara Falls, men i modsætning til alle andre kan han ikke bare lige smutte over til den anden amerikanske side, hvilket ført os ind på en længere samtale om hvor lang tid det havde taget ham at få visa til Canada. Og der sad jeg ved siden af og havde gjort intet for at komme ind udover at vise mit pas ved grænsen mellem USA og Canada. 

Den tyrkisk piges historie var at hun havde været på udveksling i Frankrig, men selvom hun boede tæt på tunnelen mellem Frankrig og England have hun ikke kunne tage en smuttur til London, fordi hun ikke have et visa og hun kun kunne få et hjemme i Tyrkiet. Og så er der mig der kan rejse fuldstændig frit til London og resten af EU og hvor de knapt kigger på mit pas i lufthavnen. 

Det er et eller sted skræmmende at hvor du er født har så stor betydning for din bevægelse frihed. Jeg må indrømme det gør mig dybt taknemlig over at være født i den del af verden jeg er. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar