søndag den 21. december 2014

21.december

Vi nærmer os jul og datoen for min afrejse mod Danmark, men inden turen går fra Toronto til Herning/Sepstrup/Aalborg via Reykjavik og København skulle jeg jo en lige en smuttur forbi Mexico nærmere bestemt Yucatan halvøen, hvilket er et sted jeg klart kan anbefale til alle! Jeg har  tilbragt en uge fyldt med sol, varme og oplevelser, fordi der er sket så meget i den her uge og jeg ikke har skrevet om det før på bloggen bliver dagens indlæg en smule længere I er vant til, men håber I er klar på at se og høre om mine oplevelser i Mexico.


Jeg starter fortællingen med dette billede fra vores første dagstur onsdag, hvor jeg gjorde noget så atypisk for mig som at tag en bustur, hvor alt var arrangeret. Turen startede ud med et stop i Valladolid, som er en gammel koloni by med denne fine kirke.



Hele formålet med turen var Chichen Itza en af verdens 7 nye vidunder. Et sted der helt klart er et besøg værd, selvom jeg dog ikke helt forstår hvorfor det lige er denne ruin af alle Maya ruinerne, som er kommet på denne liste. Den er dog helt bestemt et storslået syn. 




En del af at rejse er at smage det lokale køkken og der er Mexico ikke den værste destination. Et af de bedste steder jeg har spist er dog i hotellets restaurant, hvor jeg fik denne lokale suppe hvis navn er soup de lima. 


Cancun er kontrasternes by, der er alt fra smukke strande, store luksus hoteller til fattige og slidte kvartere. 


Det er tydeligt at se at byen er vokset op rundt om hotelzonen da der ikke foregår meget ind i byen på trods af at der skulle leve 700.000 i området. Vi fandt dog et lille lokalt markedet.


Byen har dog også smukke området, selvom de sjovt nok alle sammen er i turistområdet. Blandt andet denne lille park med udsigt over Mangroven. Man skulle kunne være heldig at se en krokodille. Vi var dog ikke så heldige.


Et andet smukt sted på en af Cancun´s mange strande. Af en eller anden grund minder det her træ mig om Yggdrasil eller livstræet fra den nordiske mytologi.

Jeg tænkt der også hellere måtte være et billede af mig så I kan se jeg har været der. Mit kamera er pga. skærmen blevet døbt selfie-kameraet, fordi det faktisk er det der er nemmest at tage, hvis man skal være nogenlunde sikker på hvad man tager et billede af.



Dette billede er taget på en skildpadde farm på Isla Mujeres en hyggelig lille ø ikke så langt fra Cancun. Stedets formål er at det tager sig af skildpadderne de første par år af deres liv, hvor den største procent del af dem normalt dør, hvorefter de sætter dem ud i naturen, når de blevet større og deres overlevelseschance derfor er bedre.


Isla Mujeres kystlinje. Et rigtig godt sted at gå sig en tur udsigten er i hvert fald helt i top.

Isla Mujeres var dog langt fra den eneste ø vi har besøgt i den her uge. Dagen efter havde vi bestilt en tur til Isla Contoy, der er en Nationalpark, hvor der kun må komme 200 besøgende om dagen. Dette billede er fra da vi sejler ud fra Cancun, synes udsigten var så fin med det gigantiske flag.


Noget af det fedeste ved turen var at de i løbet af turen fangede den fisk vi fik til frokost, hvorefter den blev parteret på båden og grillet på stranden. Det smagte vildt godt!


Grunden til at øen er nationalpark er at det er reddested for en helt masse fugle specielt en slags fugl kaldet Frigate bird, som hverken kan gå eller svømme.


Så får I lige en af mine selfier med udsigt til en af de største reddeområder.


Isla Contoy er en rigtig tropisk paradis ø og det bliver jo ikke dårligere af der ingen bor der.



Et andet sted vi besøgte i løbet af ugen var Puerto Morelos en lille søvnig men hyggelig by mellem de store hotelbyer Cancun og Playa del Carmen. Byen er mest kendt for snorkling da en del af det store koralrev i området kun ligger 600 m fra kysten her.



Et billede fra Playa del Carmens strand, hvor de af en eller anden grund har bestemt sig at have denne kæmpe statue. Playa del Carmen er en hyggelig, men meget turistet by cirka 1 times kørsel fra Cancun.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar